Spędź aktywnie czas w Krakowie i okolicach!

Wycieczki edukacyjne

Programy wycieczek edukacyjnych opracowane zostały w oparciu o standardy nauczania, a ich tematyka konsultowana jest z dydaktykami. Wycieczki maj charakter zajęć interdyscyplinarnych obejmujące zagadnienia z zakresu geografii, historii, przyrody, biologii, chemii, ekologii oraz nauk humanistycznych.

Lekcje w terenie stwarzają niepowtarzalną możliwość skupienia się na praktycznej stronie nauczanego przedmiotu, co często jest niemożliwe podczas typowej lekcji w szkole. Umożliwiają również twórcze i interesujące wykorzystanie czwartej lekcji wychowania fizycznego. 

Program naszych wycieczek nie ogranicza się jedynie do przeprowadzenia lekcji w plenerze. Przy pomocy ankiet, zredagowanych i konsultowanych z pracownikami naukowymi Akademii Pedagogicznej sprawdzamy poziom wiedzy uczestników wyjazdu, przed i po wycieczce. Przeprowadzamy również lekcję pilotażową w szkole, podczas, której omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z planowanym wyjazdem.

Nie przedstawiamy konkretnych programów, gdyż każdy opracowujemy po konsultacjach z nauczycielem i dostosowujemy go do danej klasy. Program wycieczek edukacyjnych i ich tematyka może być zrealizowany zarówno w Krakowie, okolicach Krakowa, jak i w górach na bazie dowolnie wybranej wycieczki, przy czym trasa dostosowana zostanie do danego tematu. 

Poniżej przedstawiamy Państwu plany  wycieczek przygotowanych i realizowanych przez nasze biuro. Są to  przykładowe schematy, według których przygotowujemy wszystkie wycieczki edukacyjne.
 

Gotycki Kraków 

Uczniowie poznają:

  • kształt średniowiecznego Krakowa
  • cechy architektury obronnej 
  • historię lokalizacji miasta 
  • budowle przed i polokacyjne na Rynku
  • historię Uniwersytetu Jagiellońskiego i dzielnicy uniwersyteckiej
  • terminy architektoniczne 
  • legendy
  • cechy architektury gotyckiej
  • sztukę gotyku ze szczególnym uwzględnieniem Ołtarza Wita Stwosza
  • historię zakonu Franciszkanów i Dominikanów
  • historię Katedry na Wawelu 


Uczniowie samodzielnie wykonują zadania:

  • notują w zeszycie wycieczki zaobserwowane na budynkach cechy architektury gotyckiej
  • zaznaczają na mapie kształt średniowiecznego miasta
  • opowiadają przygotowaną legendę
  • zaznaczają na mapie położenie oglądanych obiektów


 


Z Tatr Zachodnich ku Tatrom Wysokim

Uczniowie poznają:

  • wpływ działalności człowieka na ekosystemy górskie
  • formy i cele ochrony przyrody w Polsce oraz problemy z ich realizacją w terenie intensywnej działalności turystycznej
  • charakterystyczne cechy klimatu górskiego - stacja IMGW na Hali Gąsienicowej
  • Różnice w budowie geologicznej Tatr Zachodnich i Wysokich
  • zagrożenia związane z turystyką zimową – lawiny
  • krajobraz wysokogórski i jego typowe formy terenowe (grań, żleb itp.)
  • zjawiska krasowe i polodowcowe modelujące doliny
  • powstawanie jezior śródgórskich
  • taternicką działalność polskich elit intelektualnych przełomu XIX i XXw (Karłowicz, Zaruski)
  • roślinność wapieniolubna i granitolubna z uwzględnieniem endemitów i reliktów 


Uczniowie samodzielnie wykonują zadania:

  • orientują mapę, odnajdują siebie na mapie, wyznaczają kierunki świata – praca z mapą i busolą
  • rozpoznają różnice w morfologii Tatr Zachodnich i Wysokich
  • wypełniają ”karty pogody” na podstawie wcześniejszych obserwacji i pomiarów
  • nazywają formacje skalne napotykane podczas wędrówki (żleb turnia grań)
  • rozpoznają za pomocą klucza unikalne wysokogórskie gatunki roślin ze szczególnym uwzględnieniem endemitów i reliktów
  • oznaczają poziom zanieczyszczeń wody
  • wyróżniają w terenie ślady intensywnej działalności człowieka i jego wpływ na środowisko przyrodnicze (turystyka, narciarstwo, pasterstwo, przemysł)